Dieta wspomagająca redukcję cellulitu

To, w jakim stanie jest wnętrze naszego organizmu, rzutuje na jego zewnętrzną część. Oznacza to, że produkty, które spożywamy, mają bardzo duże znaczenie nie tylko na poziom energii, samopoczucie, ale także naszą skórę – jej wygląd i ogólną kondycję. Coraz częściej kobiety narzekają na notorycznie powracający cellulit, z którym próbują walczyć na różne sposoby. Niewiele z nich w walce z tym problem zmienia swoje nawyki żywieniowe, a żeby efekty były długotrwałe, to należy połączyć różne metody, które wspólnie poradzą sobie z cellulitem.

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie: czym jest cellulit?

To jeden z najczęstszych problemów kosmetyczno-medycznych, który pojawia się u kobiet. Ma on postać grudek, nierówności skóry pojawiającej się przede wszystkim na zewnętrznej stronie ud, pośladkach oraz brzuchu. Badania wskazują, że dotyczy on ponad 85% kobiet. Jest to problem powszechny, który może mieć różny stopień nasilenia i występuje zarówno u osób szczupłych, jak i z nadwagą oraz otyłością.

Jak powstaje?

W patogenezie powstawania cellulitu można wyodrębnić kilka czynników, które go powodują. Jednym z nich są zaburzenia hormonalne. Często cellulit towarzyszy kobietom w trakcie ciąży oraz przy stosowaniu antykoncepcji hormonalnej. Kolejne czynniki to zmiany w krążeniu krwi oraz w metabolizmie adipocytów (komórek tłuszczowych), stres oksydacyjny, predyspozycje genetyczne oraz niezdrowy styl życia. Na ten ostatni składa się niewłaściwa dieta oraz brak aktywności fizycznej.

Metody leczenia.

W celu osiągnięcia wymarzonego i trwałego efektu konieczne jest połączenie prawidłowo zbilansowanej diety dostosowanej do potrzeb kobiety, odpowiedniego poziomu aktywności fizycznej oraz zabiegów endermologii i fali radiowej. Dzięki kompleksowemu działaniu pozbycie się cellulitu jest tylko kwestią czasu, a co najważniejsze pozwala zachować piękny i jędrny wygląd skóry przez lata.

Złote zasady żywienia w walce z cellulitem:

  1. Chcąc zredukować cellulit, musisz pamiętać o spożywaniu 4-5 posiłków w ciągu dnia. Ważne, aby nie dopuszczać do długich przerw pomiędzy nimi. Optymalnie to 3-4 godziny przerwy.
  2. Bez śniadania nie wychodź z domu! W nocy organizm działa w trybie uśpienia i spowalnia tempo metabolizmu. Czas ten poświęca na odpoczynek i regenerację. Po przebudzeniu przemiana materii przyśpiesza. To właśnie poranny posiłek pozwala Twojemu organizmowi wejść na najwyższy poziom i nakręca do pracy. Poziom glukozy (głównego źródła energii dla mózgu) po nocy jest dość niski. Wczesne śniadanie pozwala na uzupełnienie tych braków i szybsze rozpoczęcie intensywnej pracy, szczególnie umysłowej. Jeśli rano nie dostarczymy sobie pożywienia, organizm w obawie przed długotrwałą głodówką spowolni przemianę materii (uruchomi mechanizm, który kiedyś chronił człowieka przed śmiercią, a dziś odpowiada m.in. za efekt jo-jo). To powoduje gorsze samopoczucie, mniej energii w ciągu dnia, ale też większą skłonność do odkładania się tkanki tłuszczowej i powstawania cellulitu. Jakby tego było mało, w ciągu dnia zwiększa się uwalnianie neuroprzekaźników wzmagających apetyt, szczególnie na tłuszcz i białko (np. mięso). Niejedzenie śniadań oznacza ryzyko silniejszego łaknienia wieczorem. Pominięcie porannego posiłku może więc z czasem prowadzić do przybieranie na wadze.
  3. Jedz różne produkty spożywcze, które są źródłem białka, tłuszczu oraz węglowodanów złożonych. Jest to ważna zasada, aby pozbyć się „pomarańczowej skórki” na stałe. Ograniczając spożycie węglowodanów złożonych efekt, może rzeczywiście, będzie szybszy, ale niestety krótkotrwały. Gdy po czasie ograniczenia tych składników zaczniesz ponownie zwiększać ich podaż cellulit i utracone kilogramy wrócą szybko, a skórka będzie wyglądała gorzej niż przed kuracją.
  4. Dieta wspomagająca redukcję cellulitu powinna być bogata w antyoksydanty. Badania dowiodły, że cellulit wiąże się z występowaniem stresu oksydacyjnego w organizmie. A to przecież właśnie przeciwutleniacze są odpowiedzialne za zwalczanie wolnych rodników i przeciwdziałanie stresowi oksydacyjnemu. Do silnych antyoksydantów można między innymi zaliczyć witaminę C, E oraz barwniki roślinne (karotenoidy, betalainy, polifenole). Substancje te przede wszystkim znajdziesz w owocach i warzywach. Dlatego podstawą żywienia na piękną sylwetkę powinny być właśnie te produkty. 5. Nie możesz zapominać o wodzie! To właśnie ona pozwala utrzymać jędrność ciała, oczyścić organizm i wspomaga odchudzanie. Warto każdego dnia wypijać minimum 1,5 litra wody. Natomiast przy zabiegach modelujących ilość wypijanej wody powinna wynosić minimum 2 litry dziennie. 6. Zacznij pić pokrzywę i zieloną herbatę. Dzięki substancjom w nich zawartych przyśpieszają krążenie krwi, a tym samym pomagają oczyścić organizm z toksyn.
  5. Zrezygnuj z żywności wysokoprzetworzonej(słodyczy, wyrobów cukierniczych oraz produktów fast food), w których znajdują się cukry proste oraz tłuszcze nasycone. Potęgują one odkładanie się tkanki tłuszczowej i rozwój cellulit.

Pamiętaj, że urozmaicone, zbilansowane żywienie dopasowane indywidualnie do Twoich potrzeb da najlepsze efekty. Takie żywienie pozwoli Ci zachować zdrowie i cieszyć się piękną sylwetką przez długie lata.

Karolina Baś

Źródła:

  1. Ball S. (2001). Antyoksydanty w medycynie i zdrowiu człowieka. Medyk, Warszawa
  2. Friedmann D. P. i in. (2017). Cellulite: a review with a focus on subcision. Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology. 2017:10 (17–23).
  3. Grajek W. (2007). Przeciwutleniacze w żywności. WNT, Warszawa,
  4. Rawlings A. V. (2006). Cellulite and its treatment. International Journal of Cosmetic Science, 2006:28 (175–190).